• Laji:
  • Kategoria:
  • Kesto:
  • Arviot:

Kuukausi: lokakuu 2018

Ajanhallinta on harhakäsite – lue miksi

 Tekisit niin mielelläsi jotain kivaa, mutta ei ole aikaa? Lisäisit jotain mukavaa elämääsi
tai muuttaisit nykytilannetta jotenkin, jos olisi aikaa?

Kuulostaako tutulta: ajanhallinta on sinulle haastavaa. Tiedättekö mitä?
Voiko aikaa hallita? Vai hallitseeko aika sittenkin meitä?

 AIKA ON KAIKILLE SAMA

Aika on oikeastaan supermielenkiintoinen asia. Pidän mindfulness-luentoja ja hyvin usein toiveena on keskittyä ajanhallintaaan, kiireen selättämiseen tai stressinhallintaan. Pinnalla olevia aiheita, jotka kaikki liittyvät yhteen tekijään: aikaan.

Meillä on kova hinku hallita aikaa! Kontrolloimme syömisiämme, hallitsemme liikuntaa, suoritamme terveyttä…ja vielä lisäksi pitäisi kyetä hallitsemaan aikaa.

Aikaahan meillä kaikilla on käytössämme sama määrä. Koettu vauhti sen sijaan on meillä ihmisillä erilainen. On oikeasti todella tärkeää miettiä, miten aikaansa tällä pallolla käyttää: aika kuluu jatkuvasti emmekä saa sekuntiakaan takaisin.

Miten sinä haluat aikasi käyttää? Mihin haluat aikasi käyttää?

AJANKÄYTÖN JALO TAITO: ET OIKEASTAAN PYSTY TEHDÄ, KUIN YHTÄ ASIAA KERRALLAAN

Kunpa aikaa oppisi käyttämään – ja täyttämään – viisaasti. Oma ajanhallintani on rehellisesti surkea. Ensinnäkin on olen pahimman luokan puuhastelija ja toisekseen a-luokan rönsyilijä. Kun tätä energiaa tuppaa vaan olemaan. 

Olen mielelläni vähän kaikkialla. Erityisesti duunijuttujen suhteen tai vähääkään liikuntaan & hyvinvointiin liittyen. Olen koittanut viimeiset 10 vuotta opiskella työn tekemistä: lähinnä, ettei sitä duunia tekisi liikaa ja itse väsyisi. Se on sikavaikeeta.

On ollut sikavaikeeta opetella olemaan tekemättä mitään.

Toisaalta, olin 27-vuotiaana työttömänä 1/2 vuotta. Minut irtisanottiin ensimmäisestä duunipaikastani ”tuotannollisista ja taloudellisista syistä” ja moni kollegani siinä samalla. (Kyseessä oli laittomat irtisanomiset ja voitte olla varmoja, että perästä kuului  ).

Voin sanoa, että se oli vaikeaa aikaa. Koin olevani yhteiskunnan ulkopuolella, koska en tehnyt juurikaan mitään tuotteliasta. Toisaalta halu tehdä töitä on kova. Kukaan ei vain palkkaa sinua, koska joku on päättänyt puolestasi, että olet ylikoulutettu paikkaan tai sitten sinulla on liian vähän työkokemusta.

Se on parhaimmillaan todella rassaavaa henkisesti. Lisäksi huoli toimeentulosta ja tulevaisuudesta on suuri. Aikaa en voinut silloinkaan hallita – ainoastaan omia tunteitani ja ajatuksiani.

Ja kiire. Mutta on vaan niin mielenkiintoista, kuinka kaikilla on nykyään niin kiire! Kukaan ei oikeastaan ole tekemättä mitään. Samalla on helppoa tehdä paljon kaikkea ja vähän kaikille, jolloin itseasiassa emme kunnolla tee mitään kenellekään.

Kelatkaa joku multitaskaus. Se saa ihmisen ajattelemaan, että on megatehokas. Kaikkea tulee tehtyä samaan aikaan ja vielä purkka huulessa!

Tämä seuraava saattaa yllättää:

Ihminen voi tehdä useampaa asiaa yhtä aikaa, mutta aivot eivät pysty keskittymään kuin yhteen asiaan kerrallaan.

Tiesitkö tuota? Ajanhallinta käsitteenä on mielestäni hölmö, sillä aikaa ei voi hallita. Se kuluu sitä tahtia mitä kuluu. Sen sijaan ajankäyttö on hallittavissa.

Juttelin tänään erään valmennettavani kanssa. Olemme kulkeneet tätä valmennuspolkua nyt viime syksystä asti. Hän sanoi minulle tänään, että hänet pysäytti kysymykseni siitä, miksi hänen kalenteristaan ei löydy hänelle itselleen aikaa? Kysyin häneltä myös

mitä voi olla tärkeämpää, kuin oma hyvinvointi ja terveys?

Kun sinä et voi hyvin et sinä voi auttaa muita. Me ihmiset vastaamme tärkeiksi asioiksi hyvin usein lapsemme, perheemme, ystävät, lemmikit…listalta en koskaan ole keneltäkään löytänyt ”minä itse”.

Miksi? Koska tahkoamme päivät täynnä ja aivot sauhuten aikaa vastaan unohtaen sen, että työ ei tekemällä lopu. Me ihmiset suhtaudumme aikaan pakottavana voimana. Tunnemme ajan selkäpiissä kroonistuneena stressinä, jatkuvana kiireenä ja ajan puutteena.

Oletteko koskaan huomanneet, että aika itseasiassa hallitsee meitä?


KUN SINUA ON VAIN YKSI

Nykyään pitäisi olla kaikkialla. Tai sellainen fiilis meillä on. Vaan kun ei pidä. Sinua on vain yksi ja tärkeintä on oma jaksamisesi.

Tiedättekö mikä itselleni on ollut yksi pysäyttävimpiä ajatuksia? Sain kerran kaveriltani whatsap-viestin, jossa luki näin:

”Ootko koskaan muuten laskenut kuinka paljon sulla on elinminuutteja jäljellä?”

Hiton pelottavaa! No en ole! En ole itseasiassa vieläkään. En uskalla. Liian konkreettista ja pelottavaa. Mutta samalla huikean hienoa ajatus: jos tietäisit montako minuuttia sinulla on jäljellä miten tahtoisit ne täyttää?

 Jos tällä hetkellä saisit toivoa mitä tahansa elämääsi lisää. Mitä toivoisit? Mikä estää sinua toteuttamasta sitä?


AIKA ON LAHJA

Pidin pitkään aikaa vähän paholaisena: aina se juoksee, kun ei pitäisi ja matelee silloin, kun sen haluaisi juoksevan. Tai sitten sitä vaan on liian vähän.

Kunnes tajusin, kuinka hieno asia on. Aika on suuri lahja ja ainutkertainen sellainen.

Aika saa meidät tekemään. Aika saa meidät pysähtymään. Aika saa meidät oivaltamaan sen käytön merkityksellisyyden: teetkö ajallasi sellaisia asioita, joilla koet itse olevan merkitystä vai joilla et koe olevan merkitystä? Teetkö asioita, jotka vievät sinua eteenpäin vai saavat sinut pysymään paikoillaan?

Löytyykö ajankäytöllesi tarkoitus?

Sen sijaan, että suhtaudut aikaan pakottavana voimana, piiskaavana näkymättömänä kätenä, pohdikin aikaa hienona ainutkertaisena lahjana.

Sinulla on mahdollisuus ja voima päättää miten ja mihin käytät aikasi.

Koko aikaa emme voi optimoida asioita tai miettiä, että meidän pitäisi olla onnellisia 24/7. Olisi utopiaa ajatella, että koko ajan kaikki sekunnit ajastamme tuntisimme fanfaareja ja yltiöonnellisuutta.

Ei missään nimessä.

Mutta voisimmeko pääosin tuntea, että ajankäyttö olisikin omissa käsissämme, ei kellon viisareissa?

 Sen sijaan, että antaisimme ajan hallita meitä, kurtistaisimme kulmiamme, stressaisimme ja odottaisimme parempaa aikaa voisimmeko tehdä asialle jotain jo tässä hetkessä?

Voisimmeko löytää ajasta nautinnon hetkiä? Ehkä hiljentää vauhtia ja miettiä
mitä tarvitset juuri nyt?

Mieti myös onko kaikki muutamasta minuutista kiinni. Mikä on pahinta, mitä voi käydä?

Tai mitä voisit tehdä toisin, ettei sinun tarvitse kiirehtiä?

Kaikelle on aikansa ja kaikki aikanaan. Rentoa viikkoa, ystävät!
x Kipa

Mikä on parasta liikuntaa?

”No mikä nyt sitten olisi parasta liikuntaa sun mielestä?”

Hyvä kysymys. Ei siksi, että siinä kysytään minun mielipidettäni. Vaan siksi, että aihe on hyvä.

Kun pohdit mikä on parasta liikuntaa ja mitä oikeasti pitäisi treenata ja miten liikkua, niin muutama tärkeä pointti tulee mieleeni.

PARASTA LIIKUNTAA

Homma lähtee tavoitteista. Mikä on tavoitteesi? Monella on tavoite voida hyvin, mutta mitä se konkreettisesti sinulle tarkoittaa? Millaista elämäsi on silloin, kun voit hyvin tai paremmin? Millainen sinä itse olet tuolloin?

Moni haluaa pudottaa painoa. Hyvä, hieno tavoite sekin. Mutta mikä konkreettisesti on eri tavalla silloin, kun olet pudottanut painoa?

VINKKI 1:
Paras liikunta on sellainen, joka palvelee hyvän olon tavoitettasi. Mitä tykkäät tehdä, mistä sinulle tulee kiva olo? Mikä saa sinut hymyilemään? Ihmisen aivot kulkevat kohti kivoja asioita. Hyödynnä siis liikunnassasi kivaa.

 Parasta liikuntaa on sellainen, jota on kiva tehdä.

 Kun olet miettinyt tavoitteesi voit alkaa miettiä miten niihin pääset.

Millaista liikuntaa näet, että tykkäät tehdä? Jotta liikunnasta saadaan todellisia terveyshyötyjä sen tulee olla säännöllistä.

Minkälainen liikunta siis on sellaista, mitä tykkäät tehdä? Jos kuntosali ei ole sun juttu, niin älä siitä silloin myöskään stressaa.

VINKKI 2:
Kun liikunta on sellaista, mitä on kiva tehdä siitä tulee todennäköisimmin säännöllistä ja rutinoituneempaa. Sitä kaipaa ja tekee, koska siitä tulee hyvä olo.

 On turha soutaa vastapalloon, kun elämä voi olla huomattavaati helpompaakin. 

Viimeisenä, muttei vähäisempänä varmista toteutus. Keskity mahdollistajiin. Nosta lenkkikengät valmiiksi eteiseen odottamaan lenkkiä. Jos joskun ei lenkki maista, niin ota ensimmäiseksi tavoitteeksi vain laittaa kengät jalkaan, astua ovesta ulos ja katsoa mitä tapahtuu.

Jos mukavuudenhalu saa sinut kääntymään alussa takaisin sisään, niin sitten se on niin. Palauta mieleesi kuitenkin tavoitteesi ja millainen olosi on tavoitteessasi.

Jos tavoitteesi on saada lisää raikasta ilmaa keuhkoihin, niin tapahtuuko se sisällä kotisohvalta käsin?

Pakkaa treenikassi valmiiksi eteiseen. Ota aamulla treenikassi mukaasi. Tai jos illalla haluat tehdä kotijumpan laita treenipiste jo valmiiksi ja kun sen aika koittaa laita virikkeet sivuun & just do it!

Joskus pitää myös vain päättää, että NYT. Nyt teen!

Päättäväisyys.

VINKKI 3:
Luo mahdollisuus treenille ja aseta tavoite (rima) tarpeeksi matalalle. Käännyt sitten vaikka ovelta takaisin sisään, mutta sulje ensin ovi ulkona perästäsi ja päätä vasta sitten. Ja muista: vaikka liikkuisit vain 10-15 minuuttia on se enemmän, kuin ei mitään. 

Kun madallat odotuksiasi liikuntaa kohtaan, kynnys harrastaa sitä myös mataloituu.

Ps. Annoitko jo äänesi vuoden 2018 Fitnessmalli-kisassa? Äänestä täällä.

Kuvat: Veera Kurittu
Kuvauspaikka: Esport Bristol

Scroll to top