• Type:
  • Genre:
  • Kesto:
  • Average Rating:

Kuukausi: toukokuu 2019

Kiristäen kesää kohti

Lämpötilat nousevat kesäisiin lukemiin niin ulkona kuin sisätiloissa.

Samalla olet saattanut huomata myös niskakipujen lisääntyvän? Monella työpaikalla ilmastointi puhaltaa kylmää ilmaa ilmaa tai tuuletin on suunnattu puhaltamaan suoraan kohti helpottamaan oloa lämpimässä. 

Viileä puhallus ja vedon tunne voi salakavalasti saada jännittämään hartioita ja näin haitata normaalia verenkiertoa ylävartalon alueella. Tästä seuraa vähitellen jatkuvaa lihaskireyttä ja mahdollisia päänsäryn oireita.

Oireita voi ehkäistä kahdella tavalla.

Välttämällä kylmää ilmaa tai suoraa puhallusta tuulettimelta. Monesti ilmastointi on säädetty erittäin voimakkaalle puhaltamaan liian kylmää ilmaa. Toimistotyössä vähän alle 25 astetta on riittävä lämpötila ja raskaammassa työssä 22 astetta. Myös etäisyys puhaltimeen ratkaisee. Istutko suoraan avonaisen ikkunan vieressä tai puhaltaako tuuletin suoraan kohti? Pyri sijoittamaan tuuletin tai työpisteesi niin, ettei vetoa tule suoraan keholle.

Suojaa kehoa vedolta kesäisillä kangasmateriaaleilla. Vaatteilla on helppo suojata ihoa viimalta ja vedolta myös lämpimässä säässä. Lämpimässä tuntuu mukavalta pukeutua kevyemmin mahdollisuuksien mukaan tai mikäli työ vaatii tietyn pukukoodin, voi olo käydä tukalaksi. Panosta siis materiaaleihin. Laadukkaat ja hengittävät materiaalit kuten silkki ja pellava saman aikaiseesti suojaavat ihoa ja antavat ihon hengittää, pitäen olotilan mukavana. Voimakkaasti ilmastoidulla toimistolla silkkihuivi on tyylikäs ja riittävä suoja ehkäisemään viiman aiheuttamaa päänsärkyä ja ylävartalon kipuilua.

Tiesitkö – Miehen ja naisen keho tuottavat lämpöä erilailla. Standardi ilmanvaihdontaso on säädetty 40-50 vuotiaan yli 180 senttiä pitkän mieshenkilön mukaan. Naisen keho ei tuota lämpöä yhtä tehokkaasti ja näin ollen naishenkilöllä voi olla ns. normaalilla ilmanvaihdon tasolla kylmä. 

Mikäli et halua niska-hartiaseudun kipuilua mukaan kesälomalle – kokeile valmennustamme pitkäaikaiseksi avuksi – Jo muutaman harjoituksen jälkeen huomaat eron olotilassa ja niskakivut vähentyvät. Vetreä ja aktiivinen lihaksisto myös tuottaa lämpöä tehokkaammin pitäen ylävartalon kivuttomampana.

Scroll to top