• Niska ja hartiat kuntoon

Helpota niskakipuja ja vapaudu selkäsärystä

Poista kivut

Helpotuksen tunne pitää saada nopeasti. Lyhyillä harjoittelulla huollat useita lihaksia ja niveliä samanaikaisesti. Tietyn alueen oireet johtuvat yleensä laajemman alueen ongelmista kehossa.

Tehokasta ja turvallista

Harjoitteet on kehitetty yhdessä fysioterapeuttien kanssa ja valmentajat ovat kokeneita liikunnanohjaajia. Emme halua tinkiä kokemuksesta huoltaa kehoa tehokkaasti ja turvallisesti.

Missä ja milloin vain

Valmennuksien harjoitteita voit tehdä missä vain milloin vain. Ilman kuntosalikorttia tai kalliita välineitä. Osassa liikkeistä voit käyttää apuna pientä pyyhettä. 

Valmennusten kesto

Hyvinvointivalmennusten kesto on 4 viikkoa. Alussa harjoitteet keskittyy poistamaan kipua, lisäämään liikkuvuutta ja tehostamaan palautumista. Harjoitusten edetessä valmennus kehittää tukilihaksistoa kannattelemaan parempaa ryhtiä ja pitämään kivut poissa pitkään.

Lyhyet harjoitukset

Kipeytyneet lihakset ovat usein valmiiksi kuormittuneet ja pitkät harjoitukset saattavat kipeyttää niitä enemmän. Oikeanlaiset harjoitteet ja riittävä palautuminen harjoitusten välissä edistävät palautumista. 

Ei pelkkää venyttelyä

Harjoittelu edistää liikkuvuutta ja vähentää lihasjäykkyyttä tehokkaasti. Positiivinen vaikutus lihasten, nivelten ja lihaksia ympäröivien kalvorakenteiden elastisuuteen sekä toimintakykyyn. Lihaskireys ja liikeratojen jäykkyys saattaa aiheuttaa kroonisia oireita esimerkiksi jännitysniskan oireita.

Etätyön vuoksi olen työskennellyt kotona erittäin huonossa asennossa ja hartiat ovat olleet todella kireät sekä olen kärsinyt päänsärystä. Valmennus auttoi yllättävän nopeasti ja sain hyviä liikkeitä huoltamaan niskaani. Kiitos!
Mari S.
Alussa tuntui että pitää kovasti seurata, mutta sitten itse rentouduin ja tein vain mukana. Mukavan rauhallisesti ohjattua. Vaikutus tuntui heti olkapäässä ensimmäisen harjoituksen jälkeen.
Anssi L.

Mikä valmennus sopii minulle?

Yleisimpiä ongelmia selän ja niska-hartiaseudun alueella, joihin valmennuksemme tarjoavat apua

Niska-hartiaseudun valmennus – valmennuksen harjoitteet huoltavat koko ylävartaloa, jotta lihasten ja nivelten toimintakyky paranee ja esimerkiksi puuttumiset ja säryt katoavat.

Jännitysniskan oireita ovat niska- hartiaseudun  jomotus, jäykkyyden ja heikkouden tunne. Särkyä on niskan yläosissa, hartioissa ja lapojen seudulla. Myös huimausta ja päänsärkyä esiintyy usein. Sormet saattavat puutua. Oireet ovat usein pahimmillaan työpäivän jälkeen. Oireet helpottavat alkuun loma-aikoina, mutta pitkään jatkuvana se pahenee niin, että oireet ovat pysyviä.

Niska-hartiaseudun valmennus – Toiminnalliset liikkeet helpottavat lihaskireyttä ja lisäävät olkanivelen alueen toimintakykyä. Lihakset kannattelevat olkapään aluetta paremmin valmennuksen jälkeen.

Olkanivel on kehon liikkuvien nivel ja tärkeimpiä toimintakykyymme vaikuttavia niveliä. Olkanivel alueen lihasten jäykkyys ja jännerakenteiden rappeutuminen aiheuttavat kipua yävärtalolla ja heikentävät toimintakykyä. Staattiset asennot tai jatkuvat nostoja vaativa työ tai harrastus voivat rasittaa olkapään aluetta.

Niska-Hartiaseudun valmennus – Valmennuksessa käydään läpi myös harjoitteita huoltaa käden lihaksia ja niveliä. Lisäksi harjoitteiden liikkeet huomioivat kokonaisvaltaisesti ylävartalon lihaksia kallon pohjalta sormenpäihin. 

Käsi- ja kyynärvarret alueen kivut liittyvät monesti olkapään alueen kipuihin ja ongelmiin. Oireita voi olla puuttuminen käsissä, heikko puristusvoima, käsien jäykkyys ja nivelkivut. Kädet ovat ihmisen tärkeimpiä instrumentteja ja niistä pitää pitää huolta.  

Selän – ja niska-hartiaseudun valmennus – Molemmissa valmennuksissa on lisäharjoitteita helpottaa stressiä ja unettomuutta. Niska-hartiaseudun valmennuksessa käydään läpi kasvojen ja silmien rentoutusta. Mikäli huomaat puremaksi hampaita yhteen jatkuvasti, aloita Niska-Hartiaseudun valmennuksella.

Molemmissa valmennuksissa käydään läpi rentoutumista ja unenlaadun parantamista. Palautuminen on tärkeä osa tuki-ja liikuntaelin ongelmien hoidossa.

Työn kuormitus voi ilmetä myös henkisesti. Saatat huomata rauhattomuutta, keskittymiskyvyn heikkoutta tai jatkuvaa jännittämistä. Myös unen laatu voi olla heikentynyt ja palautuminen arjesta on heikko.

Selän valmennus – Koemme selän kivut esteenä lähteä liikkeelle, vaikka tutkitusti liike on parasta lääkettä.

Ainutlaatuinen selän valmennuksemme tarjoaa kattavasti tietoa, jotta uskallat huoltaa selkäsi ja harjoittelu on suunniteltu eri lähtökohdista aloittaville ihmisille. Selän toimintakyky on laaja kokonaisuus, johon harjoitteet vastaavat niin lihasharjoittelun, kuin palautumisen osalta. 

Alaselän kivut ovat yksi yleisimmistä fyysisistä kiputiloista. Joka kolmas suomalainen ilmoittaa kärsineensä selkäkivusta jossain vaiheessa elämäänsä. Selän oireiden selvittäminen voi olla erittäin vaikeaa, koska kipuja voi aiheuttaa monenlaiset tekijät. Staattiset työasennot, voimakas rasitus, elintavat, stressi ja loukkaantuminen ovat yleisimpiä kipujen aiheuttajia. 

Selän valmennus – Lantion alueen toimintakyky on huomioitu valmennuksessa osana selän huoltoa. Lantion asento ja lihaksisto vaikuttaa alaselän toimintakykyyn. Siksi olemme huomioineet lantionalueen huollon ja harjoitteet isona osana selän valmennuksessa.

Lantion alueella ilmenevät kivut voivat olla jatkuvaa särkyä tai piikkimäisiä kiputiloja. Usein oireet ilmenevät pakaroiden alueella tai alavatsassa. Kipu häiritsee liikkumista tai istumista. 

Vaivat voivat liittyä myös alaselän kipuihin.

Oikein hyvä herätys hartioille aamun jäykkyyteen, niskakin tuntuu joustavammalta. Etenee vaivattomasti ja vartti hurahtaa miellyttävästi. Kajakkiliike suosikki.
Anne L.
Pitkään vaivannut kipu oikean lapaluun alla, joka säteili koko oikeaan käteen hävisi jo ensimmäisen viikon jälkeen. Nopeat jumpat sopi hyvin arkeen, jossa on vaikea ottaa omaa aikaa.
Tytti M.

Valmennus Verkossa 2021 ©

Scroll to top