Kaatuminen ja selkävammat - Näin hoidat itsesi kuntoon

 
Selkäkipu_liukaskeli_hoito_venyttely.jpg

Liukkaat kelit ovat täällä ja se näkyy myös terveyskeskuksien ja sairaaloiden päivystyksissä.

Tässä kirjoituksessa kerron mitä selässä tapahtuu liukastumisen ja ehkä sitä seuraavan kaatumisen aikana. 

Kun tasapaino pettää liukkaalla ja horjahdamme - kehomme pyrkii nopeasti korjaamaan tasapainoa. Nopea liike ja sitä seuraava kehon automaattinen korjausliike voivat aiheuttaa rangalle epäsuotuisan venähdyksen, jonka seurauksena selkä alkaa sattua. Kipu voi kestää jopa päiviä.

Taustalla on kehon oma suojamekanismi. Kuten autojen turvatyynyt, pyrkii keho suojaamaan onnettomuushetkellä pahimpien vaurioiden syntymisen. Nopea sivuttaissuunnassa tuleva liike voisi aiheuttaa rangan nikamien sijoiltaan menemisen, mutta ympäröivät lihakset reagoivat automaattisesti tukemaan nikamia. Voimakas lihaskramppi jämäköittää rankaa, jolloin tärkeä selkäydin pysyy suojassa. 

Liukastumisen jälkeen selän jäykkyys ja mahdollinen kipuilu johtuu juurikin kramppaavista lihaksista ja mahdollisista venähdyksistä sekä pienistä repeämisistä kudoksessa.


Selkä on äärimmäisen kestävä, joten harvoin on syytä huoleen vaikka kipua esiintyy. Muista kuitenkin: Mikäli kaatumisen jälkeen tunnet voimakasta hermosäteilyä jalkoihin ja/tai ulosteen pidättäminen on vaikeaa tai mahdotonta- Hakeudu heti lääkäriin. Tärkeää, että kerrot nämä oireet, jotta vastaanotto osaa ohjata sinut suoraan oikealle henkilölle.

Toinen ikävämpi ja arkea haittaavampi oire on noidannuoli. Noidan nuolella tarjoitetaan voimakasta lihaskramppia rangan alueella, joka saattaa johtaa pakkoasentoihin ja haitata voimakkaasti liikkumista. Noidannuoli kannattaa tarkistuttaa lääkärillä. 

Hoitokeinona noidannuoleen on liike. Pahin kipu voi pakottaa lepoon päiväksi-kahdeksi, mutta sen jälkeen olisi päästävä liikkeelle. Pidempi vuodelepo pitkittää oireita.

Aloita kävelyllä kivunrajoissa tai ota käyttöön tekstin myöhemmässä vaiheessa tulevat liikkeet.

Vaikka edellä mainittuja tapauksia voi käydä, lähes aina selviämme säikähdyksellä, pienellä selän jomotuksella tai mustelmalla.

Kivun hoito

On tärkeä muistaa itsensä ja muiden kohdalla, että kipu on yksilöllinen tuntemus. Jokainen kokee sen eritavalla. Et voi verrata omaa kipuasi toisen kipuun. Saatamme monesti ajatella aluksi pahimman tapahtuneen, joten tärkeintä on aina ensin - RAUHOITTUA.

Mieti mitä tapahtui ja miltä nyt tuntuu. Hengitä hetki. Pelästyminen voi saada aikaan tunnekuohun.

Käytän esimerkkinä asiassa seuraavaa: Oletko tuntenut, että suussa on pieni kivi tai ruokaa on joskus jäänyt hampaiden väliin? Tunnustelet sitä kielellä, mutta et näe sitä. Esine/asia tuntuu isolta, kunnes otat sen käteen nähdäksesi sen ja ihmettelet - ai näin pieni? 

Pään sisällä asiat kasvavat helposti isoiksi, joten tärkeä pitää itseäsi rauhassa ja katsoa asiaa hieman eri perspektiivistä. Kuitenkaan vähättelemättä liikaa.

Kun liukastumisen jälkeen rauhoitut, tunnet paremmin mitä kehossa tapahtuu. Mahdollisen venähdyksen tai kudosvaurion tuntemukset voivat tulla viiveellä. Aamulla tapahtunut venähdys saattaa tuntua vasta iltapäivällä ja tai illalla, jopa seuraavana päivänä. 

Voit ennaltaehkäistä lihasten jäykistymistä rauhallisella kävelyllä mahdollisten kipujen rajoissa.

Särkylääkkeitä voi käyttää aluksi, jotta pistävin kipu ei haittaa liikkeelle lähtöä. Muista, että lääke peittää kivun tunnetta, ei sen syytä. Siksi on tärkeä aloittaa kuntoutus mahdollisimman nopeasti.

Kokeile alla löytyvät liikkeet ensiapuun - Pitkävaikutteisen avun saat selän valmennuksestamme. Valmennus on myös parastapa ennaltaehkäistä kipujen syntymistä. Selänvalmennus huoltaa rankaa tukevia lihaksia, jolloin liukastumistilanteessa keskivartalo pystyy reagoimaan nopeammin ja paremmin tilanteeseen. Tämä ennaltaehkäisee kudosvaurion syntymistä ja palautuminen on nopeampaa.

Voit kokeilla lepoasentoja, joissa pahimman selkäkivun tulisi helpottaa.


Lepoasento 1 - kyljellään

Lepoasennossa selkä saa hetken levätä kivulta

Lepoasento 2 - Selin



Seuraavilla liikkeillä voi olla mahdollista saada helpotusta selän kipuiluun ja auttaa sinut takaisin liikkeelle


Liike 1 - Alaselän painaminen pyyhettä vasten. Liike voi auttaa lannerankaa ympäröivien lihasten toimintaa ja nopeuttaa paranemista.




Jos alaselkä tuntuu sietävän liikettä - Voit kokeilla seuraavia liikkeitä







Saat lisää infoa ja liikkeitä selän hyvinvointiin valmennuksistamme.

KLIKKAA TÄSTÄ SELÄN VALMENNUKSEEN

 
Tino Jalonen