RASKAUSAIKA JA SYNNYTYKSESTÄ PALAUTUMINEN

RASKAUSAIKA JA SYNNYTYKSESTÄ PALAUTUMINEN

Oikeanlainen harjoittelu raskausaikana on turvallista, helpottaa synnytykseen valmistautumista ja auttaa ylläpitämään jaksamista. Myös synnytyksestä on mahdollista palautua nopeammin.  Suositut raskausajan valmennukset on luonut raskausaikaan erikoistunut fysioterapeutti Kaisa Pernu. Valmennuksessa saat valmiit harjoitteet, joita on helppo tehdä omaa oloaan kuunnellen videon mukana.


RASKAUSAJAN VALMENNUKSET

TOINEN KOLMANNES

Sikiö kasvaa ja merkit raskaudesta on selkeämmin huomattavissa kehossa. Raskausajan hormoni (hcg) alkaa vaikuttaa kehossa voimakkaammin. Tämä voi ilmetä esimerkiksi liitoskipuina.

Toisen kolmanneksen harjoittelu auttaa sinua ylläpitämään kehon hyvinvointia ja ryhtiä. Muuttuva painopiste ja suorien vatsalihasten jännesauman löysistyminen saattavat aiheuttaa ei toivottuja tunteita kehossa.

KOLMAS KOLMANNES

Viimeisellä kolmanneksella äidin keho valmistautuu synnytykseen sikiön yhä kasvaessa. Ristiselällä ja lantion alueella voi esiintyä kipuilua, myös arkipäiväiset askareet voivat muuttua haasteellisemmiksi.

Valmennus auttaa liikkeiden kautta kehon mahdollisiin kipuihin ja edistää hyvinvointia vahvistamalla tukilihaksistoa. Myös synnytysasentoihin saat harjoituksia, joissa opit lantionpohjan lihasten hallintaa. Tämä auttaa sinua valmistautumaan synnytykseen. Mukana saat tietoa viimeisen kolmanneksen hyvinvoinnista ja miten voit itse helpottaa omaa oloasi.

SYNNYTYKSESTÄ PALAUTUMINEN

Synnytyksestä palautuminen on aina yksilöllistä ja harjoittelun saa aloittaa jälkitarkastuksen jälkeen.

Oikeilla harjoitteilla aktivoit lantionpohjaa ja herättelet keskivartalon lihaksia oikein. Osan harjoitteista voi tehdä vauvan kanssa, jolloin lisätään vuorovaikutusta. Myös vauvan ergonominen käsittely on tärkeää, jotta vältytään omassa kehossa ongelmilta.


VALMENNUSPAKETIT – kaikki raskausajan valmennukset edulliseen pakettihintaan